Klimatologia (1)

Uniwersytet Columbia używa platformy IDL celem łatwiejszego nauczania klimatologii

Opis problemu
Uniwersytet Columbia potrzebował globalnego modelu klimatycznego, który miał stanowić pomoc dydaktyczną dla szkół, uniwersytetów i innych osób zainteresowanych nauką o meteorologii i klimatologii.

Rozwiązanie
Uniwersytet Columbia, we współpracy z NASA, opracował bezpłatny globalny model klimatyczny wykorzystując środowisko IDL, który jest teraz dostępny dla szkół, uniwersytetów i wszystkich zainteresowanych osób. Oprogramowanie jest wynikiem pracy zespołu Educational Global Climate Modeling (EdGCM). Zespół projektowy EdGCM opracował aplikację, która pomaga użytkownikom skonfigurować, obsługiwać i zarządzać złożonymi trójwymiarowymi symulacjami komputerowymi ziemskiego systemu klimatycznego.

Oprogramowanie EdGCM działa na zwykłym komputerze stacjonarnym i jest łatwe w obsłudze dla użytkowników komputerów na wszystkich poziomach, umożliwiając każdemu zainteresowanemu pozyskanie wiedzy nt. klimatu poprzez uruchomienie symulacji podobnej do tych używanych przez naukowców z wykorzystaniem superkomputerów. Symulacje mogą obejmować modele klimatyczne z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Aby zapewnić użytkownikom możliwość tworzenia wykresów liniowych, map oraz pionowych przekrojów setek zmiennych klimatycznych, inżynierowie projektu opracowali EdGCM Visualization Application (EVA), zaawansowany, ale prosty w użyciu program do wizualizacji, zbudowany za pomocą IDL, który jest głównym narzędziem graficznym. EVA jest wspomagany przez program paleoklimatyczny National Science Foundation's Division of Atmospheric Sciences oraz programy nauk o ziemi autorstwa NASA.

W marcu 2006 roku, ukazała się nowa wersja programu EVA, która zawiera dodatkowe odwzorowania, takie jak podgląd satelity, powiększanie regionalne, globalne i półkuli, tablice różnicowe i inne.

"Prawdziwym celem EdGCM jest umożliwienie nauczycielom i uczniom dowiedzenia się więcej o nauce klimatu poprzez uczestnictwo w całym procesie naukowym, włącznie z projektem eksperymentu, uruchomieniem symulacji modelowych, analizą danych i raportowaniem o wynikach za pośrednictwem Internetu. Wbudowane funkcje IDL pozwoliły nam na opracowanie niezawodnego narzędzia do wizualizacji, które jest łatwe do rozpowszechniania" – powiedział Mark Chandler, prowadzący badania do projektu EdGCM z Uniwersytetu Columbia, Nowy Jork.

Przydatne linki

Korzyści:
  • Dzięki wykorzystaniu rozwiązania opartego na IDL, każda osoba mająca dostęp do komputera osobistego może teraz przeprowadzić eksperymenty klimatyczne, które wcześniej dostępne były tylko dla naukowców, używających superkomputerów.
  • Aplikacje IDL są łatwo dystrybuowalne, dzięki czemu z EdGCM można bez trudu dotrzeć do każdego zainteresowanego.
  • Przed przystąpieniem do rozwiązań z użyciem IDL, nauczyciele i uczniowie byli ograniczeni w procesie naukowym w odniesieniu do modelowania klimatu na świecie. Teraz mogą oni uczestniczyć w całym procesie naukowym, w projektowaniu eksperymentu, prowadzeniu symulacji modelowych, analizie danych i raportowaniu wyników.

Przykładowe obrazy z programu






Script logo